علاج کار کشور عبارت است از بیداری مردم، حفظ انگیزه‌های ایمانی مردم، به‌کار گرفتن جوانان پُرانگیزه و مؤمن، و تقویت درونی کشور؛ این تنها راه است.بیانات امام خامنه ای (مد ظله العالی)در دیدار مردم آذربایجان شرقی‌
منو اصلی
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
[فراموشی رمز توسط ایمیل]
تقویم
اوقات شرعی
اخبار > هم شاگردی سلام


  چاپ        ارسال به دوست

هم شاگردی سلام

با آغاز پاییز و بازگشایی مدارس، میلیونها دانش آموز به شوق آموختن روانه مدارس می شوند و حضور شاداب و پرنشاط دانش آموزان در کوچه ها و خیابان ها جلوه زیبایی به شهر می بخشد.
روزهای آغازین مدرسه از جهات مختلف اهمیت دارد، ایجاد نگرشهای مثبت و پویا در دانش آموزان، تقویت انگیزه تلاش برای تحصیل علم، کاهش دغدغه و اضطراب و زدودن آثار بدبینی نسبت به درس، مدرسه، کلاس، معلم و در نهایت آشنایی با شخصیت دانش آموزان می تواند در روزهای اول مدرسه انجام شود.
دوره دبستان از جهت تعلیم و تربیت بهترین دوران است، در این دوره کودک ویژگیهای روانی و آمادگی کاملی برای تربیت پذیری و ادب آموزی دارد، آموزش رسمی کودک از این مرحله آغاز می شود و این دوران طلایی تعلیم و تربیت کودک نباید به سادگی از دست برود.
به گفته کارشناسان، کیفیت نظام آموزشی، ارتباط مستقیم با امکانات مدارس و محیط دارد، به عبارتی وجود فضا و زمان مطلوب اولین نیاز در یادگیری است.
نظام آموزش و پرورش مناسب، از پایه های پیشرفت در جوامع امروزی است و سرمایه گذاری درجهت ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش هرچند بازده سریع ندارد اما گام اول برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه است، بنابراین از مهمترین مسایلی که باید به آن پرداخته شود، ایجاد محیط آموزشی مناسب در مدارس خواهد بود.
از اقدامات ارزنده آموزش وپرورش در سالهای اخیر، بازگشایی پیش از موعد مدارس برای کلاس اولی ها است که آثار مفیدی در تقویت حس اعتماد به نفس کودکان و کاهش دلهره در آنان دارد.
بازدید از مدرسه پیش از آغاز سال تحصیلی به کودک کمک می کند که در محیط جدید اعتماد به نفس پیدا کند و خود را با آن وفق دهد.
مسوولان مدارس ابتدایی در پایان تابستان، روزی را برای بازگشایی اختصاص می دهند که در آن پدران و مادران بخصوص دانش آموزان می توانند از مدرسه دیدن کنند.
مدرسه در روزهای نخست برای کودکی که تمام وقت خود را به بازی و استراحت گذرانده، ممکن است خسته کننده باشد، به همین دلیل چند هفته طول می کشد تا به وضعیت جدید خو بگیرد.
شاید به همین علت باشد که برخی دانش آموزان وقتی به خانه می آیند کارهای دور از انتظاری انجام می دهند که برخورد آرام و مهربانانه والدین می تواند کمک فراوانی در سازش دادن کودک با وضعیت جدید باشد.
یک استاد روانشناسی قزوینی در گفت وگو با خبرنگانر ایرنا، مشارکت خانواده ها را در تعلیم و تربیت مهم دانست و گفت: بیشتر خانواده ها می پندارند که اگر فرزند خود را روانه مدرسه کنند وظیفه تعلیمی و تربیتی خود را نسبت به وی انجام داده اند و دیگر نیاز به مشارکت جدی آنها نیست، درحالیکه در زمینه آموزش و تربیت نیاز جدی به مشارکت آنها با اولیای مدرسه وجود دارد.
ˈمینا زهدیˈ معتقد است که مدرسه هرگز به تنهایی نمی تواند از عهده آموزش و پرورش دانش آموزان برآید و همه کمبودها را جبران کند، بنابراین نمی توان از خانواده و واحدهای دیگری غیر از مدرسه سلب مسوولیت کرد و بارسنگین تعلیم و تربیت را تنها بر دوش معلمان و اولیای مدرسه نهاد.
وی ادامه داد: سال های آغازین تحصیل، دوران بسیار حساسی است، دراین دوره خانه و مدرسه هر یک نقش ویژه دارند، زیرا روابط در خانه فردی تر و عاطفی تر و در مدرسه جمعی تر و منطقی تر است از اینرو این دو محیط یعنی خانه و مدرسه از لحاظ فراهم آوردن زمینه های لازم برای رشد کودک مکمل یکدیگرند و همکاری والدین با مدرسه اهمیت ویژه ای دارد.
زهدی خاطرنشان کرد: اولین برخورد معلم با دانش آموزان مهمترین تاثیر را در شکل گیری شخصیت آموزشی و تربیتی آنان خواهد داشت و اگر این برخورد مهربانانه و همراه با تبسم و خوشرویی باشد، دانش آموزان به درس، مدرسه و معلم علاقه مند می شوند.
این روانشناس افزود: معلم توانا و دلسوز بخوبی می داند که هرگونه تهدید، تحقیر و تنبیه، اضطراب بچه ها را بیشتر می کند و در عوض چهره گشاده و متبسم معلم، صدای آرام و جملات دلنشین و اطمینان بخش او می تواند اضطراب آنها را کاهش داده و اعتماد به نفسشان را تقویت کند.
زهدی با مهم شمردن رابطه معلم و دانش آموز در سال های نخستین یادآور شد: تنها فرد تاثیرگذار غیر از والدین بر شخصیت کودک، معلم است، زیرا در طول سال تحصیلی با شاگردان خود تماس دایم دارد و می تواند توانایی ذهنی و نوع علایق یا مشکلات رشدی کودک را تشخیص دهد.
وی اظهار داشت: آموزگاری که رفتارش با دانش آموزان گرم و صمیمانه نباشد در کار راهنمایی و تدریس با شکست روبرو می شود.
زهدی اضافه کرد: راهنمایی و تدریس موثر هنگامی برای معلم امکان پذیر است که روابط دوستانه کاری و سازنده میان او و شاگردانش به وجود آید و معلم اطلاعات مورد نیاز درباره دانش آموزان را در اختیار داشته باشد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: دست اندرکاران آموزش و پرورش علاوه بر تلاش هایی که برای آموزش و رشد ذهنی دانش آموزان انجام می دهند، باید به خصوصیات عاطفی کودکان و آثار آن بر وضعیت تحصیلی و رفتاری آنان نیز توجه داشته باشند.
زهدی یادآور شد: اگر معلم و مربی با کودک و نوجوان ارتباط عاطفی خوبی برقرارکرده و از نظر عاطفی آنها را درک کنند، درامر آموزش هم موفق تر خواهد بود.
وی افزود: عواطف کودکان و نوجوانان بخشی از شخصیت آنان بوده و محتاج رشد و هدایت است و به عنوان ابزاری قوی برای نفوذ معلم و مربی به دنیای عاطفی و روحی دانش آموز بشمار می رود.
این روانشناس، دوست یابی و استقلال در سال های نخست تحصیل را برای دانش آموزان مهم دانست و گفت: کودک میل شدیدی به رفاقت با همسالان خود دارد و این امر در خانواده امکان پذیر نیست.


١٠:١٨ - 1391/07/01    /    شماره : ٦٨٩    /    تعداد نمایش : ٢٠٠٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




 

كليه حقوق اطلاعات و مطالب اين سايت محفوظ و متعلق به بسیج شركت ملي صنایع پتروشیمی می باشد